Campagnes

Fairtrade@Campus hoodieDe vier grootste Fairtrade campagnes zijn Fairtrade@work, Fairtrade@campus, Fairtrade@school en FairTradeGemeenten. Steeds meer bedrijven, scholen, universiteiten en hogescholen én gemeenten zetten zich in voor eerlijke handel.

In 2016 kwamen we aan een totaal van 80 bedrijven die minstens 100% Fairtrade koffie drinken en daarbovenop vaak nog andere Fairtrade producten gebruiken. Universiteit Gent ontving de allereerste Fairtrade@campus award en andere universiteiten en hogescholen zijn goed op weg om in 2017 in hun voetsporen te treden.

Onze scholenpakketten met de Fairo’s kwamen bij 903 scholen terecht. 18.000 kinderen leerden bij over Fairtrade en waar de producten die we in de winkel kopen nu werkelijk vandaan komen.

Meer dan de helft van Vlaanderen is een FairTradeGemeente. 56% om precies te zijn. In Wallonië zijn er 26 Communes du commerce équitable.

Acties

Fairtrade Challenge 2017Tijdens het jaar zie je verschillende Fairtrade evenementen en acties passeren. De twee met het meeste lawaai zijn de Fairtrade Challenge (in mei) en de Week van de Fair Trade (in oktober). Tijdens die twee momenten trachten we heel België te mobiliseren voor Fairtrade. In 2016 was dit met de Coffee break challenge (335.721 geregistreerde Fairtrade koffiekopjes op fairtradechallenge.be) en de Guilt-free pleasures campagne (om te genieten zonder schuldgevoel van alle Fairtrade lekkers).

Naast deze twee grootste communicatiemomenten, bundelen we verhalen en het Fairtrade aanbod op bepaalde dagen doorheen het jaar: Pasen (chocolade), Sinterklaas (chocolade), Eindejaar (chocolade, rozen, wijn, goud), Internationale Vrouwendag/Valentijn (rozen) en Fashion Revolution (katoen).

Al deze acties samen zorgden voor meer zichtbaarheid, bekendheid en ook aanbod op de Belgische markt. Zo sloten we 2016 af met twee nieuwe rozenleveranciers (Agora Group en Aquarelle.be), supermarktketens die deelnamen aan onze campagnes en inzetten op meer Fairtrade in de winkel en een steeds groeiend besef en vraag bij consumenten.

Online

In onze online wereld verovert Fairtrade zijn plaats door te investeren in Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Wekelijks komen er volgers en likes bij en in 2016 wisten we ons bereik te verdubbelen.

Behalve op social media, zetten we ook in op nieuwsbrieven en mailings, opinistukken bij MO*magazine en inhoudelijke documenten op onze website.

In afwachting van een volledige zoekmachine op fairtradebelgium.be, brachten we in 2016 ‘Taste: Foodservice Catalogue’ uit. Te downloaden of bestellen via onze webshop, waar ook andere communicatiematerialen te vinden zijn.