En plots waren ze daar: de Fairtrade bananen bij Aldi. 1 nieuwe referentie bij 1 retailer, maar met een zeer grote impact op het volume Fairtrade bananen in België. Fairtrade bananen stegen in 2016 met 17% in volume, een bijdrage van bijna 700.000 euro in Fairtrade premie, die de boeren in hun gemeenschap en ontwikkelingsprojecten kunnen investeren.

Deze groei droeg in sterke mate bij tot de algemene groei van Fairtrade in België. We gingen van 115 miljoen euro omzet in de Belgische markt naar 134 miljoen euro, of een stijging van 17%.

Chocoladeproducten kenden in 2016 dan weer een groei van 30%, dankzij Lidl die startte met een Fairtrade sourcing programma voor de cacao in de ontbijtgranen. Ook koos Lidl voor de kerstchocolade helemaal voor Fairtrade cacao. Action, een andere retailer, startte in 2016 met eerlijke chocolade tabletten. Samen bereikten ze op die manier veel mensen die voordien niet in aanraking kwamen met Fairtrade.

En hoe verging het de Fairtrade koffie? Ook deze categorie groeide in 2016 tot 1,5 ton koffie, met een premie van 850.000 euros. Dit is goed nieuws voor de koffieboeren die steeds vaker en harder geconfronteerd worden met de gevolgen van klimaatsverandering, marktconcentratie en fluctuerende prijzen. Niet enkel retailers zoals Carrefour, Delhaize en Bioplanet lanceerden nieuwe producten zoals de koffiecapsules en originekoffies. Ook verdelers en branders breidden hun aanbod uit voor vending, horeca en out-of-home consumptie. In deze sector haalde de Fairtrade koffie in 2016 een marktaandeel van 10%.

2016 was het jaar waarin Fairtrade bloemen hun weg vonden naar de Belgische markt. Dankzij Aquarelle.com, Agora Group, Lidl en Delhaize kwamen de Fairtrade bloemen op gepaste tijdstippen in de rekken en vazen te staan.

Naast de groeicijfers, zagen we een aantal bedrijven grote engagementen nemen om Fairtrade echt op te nemen in hun beleid. Hiermee willen ze meer impact hebben op lange termijn voor boeren en arbeiders in hun aanvoerketen. We denken daarbij o.a. aan Hema, die voor haar volledige thee assortiment koos voor Fairtrade en Bidfood, die nu een breed gamma aan Fairtrade producten voorstelt.

Als we vooruit kijken naar 2017, dan zien we veel nieuwe engagementen in alle productcategorieën. We kijken ernaar uit om deze gauw met jullie te delen. Zag je bijvoorbeeld al de patisserie bij Carrefour die nu 100% gebruik maakt van Fairtrade cacao? Het belooft een straf jaar te worden!